Lanceren

3 TIPS OVER WAAR JE REKENING MEE MOET HOUDEN TIJDENS HET LANCEREN

Sta je op het punt om een nieuwe dienst of nieuw product te lanceren en worstel je met vragen als waar moet ik mee beginnen of waar moet ik op letten tijdens het lanceren? Dan help ik je graag een eindje op weg door 3 tips met je te delen.

#1 doelgroepje ideale klant
Voor, tijdens en na je lancering hou je goed voor ogen wie je doelgroep is. Als je niet weet hoe jouw doelgroep eruitziet, dan wordt het lastig om je dienst of product te lanceren.

“If you talk to everybody, you talk to nobody”

Hoe specifieker jij je doelgroep voor jezelf weet te omschrijven, hoe makkelijker het voor je wordt. Belangrijker is, je weet ook welk probleem je met jouw dienst of product voor hen oplost en waarom ze daarvoor bij jou moet zijn.

Zie het lanceren als het vertellen van een verhaal.
In je eerste mails begin je -in figuurlijke zin natuurlijk- met “er was eens lang geleden een land waar…”. Alle mails die je stuurt tijdens het lanceren vertellen het verhaal, volgen elkaar op en je laatste mail is natuurlijk “en ze leefden nog lang en gelukkig.”.

Onderschat de kracht van het door en door kennen van je doelgroep niet. Mensen moeten het gevoel hebben dat je ze persoonlijk aanspreekt. Het verhaal dat je vertelt, moet ze blijven boeien, je moet de juiste snaar weten te raken.

Doe dus het nodige voorwerk en verdiep je in jouw doelgroep. Het maakt niet uit hoe je het doet [ via Facebook of LinkedIn op onderzoek uitgaan, met mensen in gesprek gaan, vragen stellen, mensen lastig vallen] als je het maar doet.

#2 planning –  neem er de tijd voor 
Zeker als je een startende ondernemer bent of je hebt nog niet zo veel mensen op je mailinglijst staan, neem er dan de tijd voor.
Begin in ieder geval wel met het zo snel mogelijk delen van informatie over je nieuwe dienst of product. Je hoeft nog niet alles helemaal tot in de puntjes hebben uitgewerkt, maar hoe eerder jij anderen gaat betrekken bij dat waar je mee bezig bent, hoe groter de groep mensen is die je straks kan aanschrijven.

“Begin met het eind in gedachten”

Gemiddeld duurt een lanceringstraject een maand of twee, drie. Hoe dichter je bij de einddatum komt, hoe vaker je gaat mailen en berichten gaat plaatsen op verschillende social media.

Bij het maken van een planning begin je met ‘het eind’ als uitgangspunt. Op welk moment gaan de deuren open? Op welk moment start je met een (nieuwe) training? Stel dat je training, die je voor het eerst gaat geven, start op 1 maart 2018, dan moet je vanaf nu -eind november- beginnen met het delen van content over je nieuwe training.

Dus begin op tijd, liever vandaag dan morgen!

#3 lanceren – ook zonder een lijst met honderden emailadressen
Een eindeloze mailinglist is natuurlijk prachtig om je lancering onder de aandacht te brengen. Maar laatst hoorde ik dat als je 100 mensen op je mailinglijst hebt staan, van die 100 slechts 1 of 2 mensen uiteindelijk de training bij je zullen kopen. Je begrijpt dat je dus behoorlijk aan de bak moet, wil je een groep met 10 deelnemers vol krijgen.

Maar laat je hierdoor niet afschrikken. Natuurlijk is een mailinglijst met veel e-mailadressen heerlijk, maar ook niet zaligmakend.

“Word creatief”

Het vraagt om iets meer creativiteit van jou als ondernemer om toch net die mensen te benaderen die jij kan helpen met jouw nieuwe dienst of product. Vraag bijvoorbeeld mensen in je eigen netwerk om je te helpen. Vraag of je een gastblog kunt schrijven op de site van een andere ondernemer! Uiteraard is het dan wel belangrijk dat de lezers van zijn/haar blog ook jouw ideale klanten zijn.

Wordt actief op sociale media. Ga echt met je volgers in gesprek, vertel op je bedrijfspagina waar je mee bezig bent. Schrijf blogs en deel ze op LinkedIn en Facebook.  Maar ook met het plaatsen van Facebookadvertenties kan je je doelgroep bereiken.

Misschien kan je een gratis weggever maken, die alleen via je site is te downloaden.  Een weggever in de vorm van een e-book, een checklist of de 10 beste tips over…., als het maar aansluit bij het product dat je wil lanceren én bij je doelgroep.

Zo, dit waren mijn 3 tips. Ik hoop dat die je gaan helpen bij het maken van jouw eigen lanceringsplan.

Wil je meer weten?

Mocht je meer informatie over het lanceren kunnen gebruiken of wil je er een keer met iemand over sparren? Dat kan! Je kan mij altijd mailen of bellen, ik help je graag verder.