Bloggen? Maak een contentplanning

Vind jij het ook zo lastig om elke week of twee weken weer een onderwerp te bedenken om over te schrijven? Om te gaan zitten, achter je laptop en er dan een leuke blog uit te persen vol waardevolle kennis en informatie voor je ideale klant?

En dat je dan, na een half uur denkt…. ‘Juist ja, er komt geen idee opborrelen.’ Frustrerend, niet?

Want bloggen of een vlogpost plaatsen één of twee wekelijks is, als je een beetje online zichtbaar wil zijn, een must.

Natuurlijk, de ene keer heb je genoeg inspiratie voor een goede blog, maar wat te doen als de inspiratie niet wil komen.

Mijn advies: maak een contentplanning.

Maak één of twee keer per jaar tijd vrij in je agenda en ga een hele dag aan de slag met het maken van je contentplanning voor het hele jaar, half jaar of kwartaal. Kies dat wat het beste bij jou past!

Hoe pak je het aan?
Begin met het maken van een lijst van onderwerpen waar je over kan bloggen. Schrijf alle onderwerpen op en stop pas als je lijst bestaat uit minimaal 70 ideeën (als je voor een jaar een planning wil maken).

Hoe kom je aan ideeën?

  1. Zoek uit welke bijzondere feestdagen er zijn en of je die kan gebruiken om een blog over de schrijven. Denk aan Moederdag, Vaderdag, Valentijn, je eigen verjaardag, volle maan, de 4 seizoenen, internationale vrouwendag (8 maart) etc.,
  2. google eens op ‘internationale dag van…” en je krijgt een hele lijst met ideeën,
  3. zijn er events waar je de komende jaar/maanden aan deelneemt, zet ze op je contentplanning en schrijf er een blog over,
  4. welke ‘problemen’ zie je via social media voorbij komen en ga na welke oplossing jij kunt bieden die het beste bij jou ideale klant past. Of vraag het. Vraag bijvoorbeeld op Facebook ‘waar zit je mee en waar heb je hulp bij nodig?

Als je eenmaal begint met het bedenken en verzamelen van ideeën, dan merk je dat je creativiteit toeneemt en dat er allerlei ideeën bij je opkomen waar je, als je onder tijdsdruk staat, niet was opgekomen.

Na een ochtend werken heb je een mooie lijst met onderwerpen om over te bloggen.

Ga kijken of je een stap verder kan gaan door onderwerpen te rubriceren op thema en of je aan een ‘probleem’ een ‘oplossing’ kan koppelen. Dat laatste is nu nog niet echt nodig, maar handig om al wel paraat te hebben.

Planning maken.
Nu ga je de vruchten plukken van je harde werken. Pak je agenda erbij en plan elke maandagochtend, of welk moment  in de week voor jou het beste werkt, een afspraak in van 2 uur.
De naam van je afspraak is het onderwerp van je blog en de ruimte die je onderaan een afspraak hebt, gebruik je om je probleem/oplossing in te vullen.

Zo plan je het hele jaar voor jezelf in. Hou je consequent aan deze planning. Ga niet schuiven met je afspraak want deze 2 uur zijn bedoeld om je blog te schrijven.

Bijkomend voordeel: als ik nu kijk naar het blog idee voor volgende week dan weet ik soms nog niet helemaal zeker wat ik er over wil gaan schrijven. Maar ergens in mijn onderbewustzijn begint er wel wat te borrelen, of doet er zich iets voor waarbij ik denk ‘bingo, dat past perfect in mijn blog voor volgende week’.

Het belangrijkste bij het schrijven van een blog is dat jij er plezier aan beleeft zodat jouw enthousiasme, passie en kennis overkomt bij je klanten. Volgens mij werkt dat alleen als je geen (tijds)druk voelt en in alle rust je blog kan schrijven.

Succes!